Wednesday 21 September 2011

mentarbiahkan diri

ini hanya luahan hati
bukan niat di hati untuk mengata
aku hanya manusia biasa yang ada perasaan marah, geram, terasa, sakit hati..
on the spot mmg rasa tu akan hadir cume bergantung kepada keadaan dan masa untuk tarbiahkan diri sendiri untuk betulkan balik keadaan..

al-kisahnya..
jangan ingat kita ni selalu betul...
bl orang tegur jangan terus kondem.. dengar dulu... fikir balik... kelemahan n kekurangan diri kita...
bl kita tak tahu hujung pangkal sesuatu perkara jangan lebih2... jangan merumitkan lagi keadaan sedangkan kita tak tahu masalah awal.. walaupun kita tahu.. bukankah lebih baik kita senyap saje... jangan rosakkan lagi keadaan yg dah bermasalah tu.. 
jangan berlagak pandai.. semua bende kita tahu...
kita ni manusia biase.. ilmu tak seberapa... kita dituntut menuntut ilmu sampai mati.. itu jer dah buktikan yg kite ni bukan pandai sangat... jadi jangan lah berlagak semua kita tahu...
hormat lah org yg lagi tua dari kita.. walau kita rs ape dier cakap tu tak betul, walau kite rase annoying giler aper yg dier cakap tu.. try to control yourself,. respect them as people older than you.. kalau anda rasa anda perlu tegur.. buatlah tanpa sakitkan hati mereka.. 
cerminkan diri kita sendiri... adakah kita cukup sempurna untuk menghukum orang lain...???

dan untuk aku sendiri.. aku tidak berniat untuk mengata.. aku tahu.. bila kita kata orang nnt kita sendiri akan terkene.. cuma aku geram.. aku ni manusia biasa.. ampunkan lah aku wahai sahabat.. semoga kau dan aku akan diberikan petunjuk untuk kembali kejalan yang benar.. Ya Allah bantulah kami Ya Allah.. berikanlah kami petunjukMu.. tujuan ku hanya untuk mengingatkan diri sendiri juga.. Ya Allah lindungilah aku dari melakukan perkara2 yang sama.. sesungguhnya aku tahu bila aku mengatakan orang lain, orang pertama yang mendengar adalah telinga ku sendiri.. semoga apa yang terjadi ni bantu aku untuk mentarbiahkan diri sendiri supaya dapat mengelakan diri dari terjadi perkara yang sama.. 

p/s : lindungilah aku Ya ALLAH.. sesungguhnya aku manusia biasa yang tidak terlepas melakukan dosa


No comments:

Post a Comment